Address & Contact

Our Address

اردبیل، پارس آباد

Telephone

شرکت ملی خاک و کاشت مغان

? فروش بذر ذرت ۷۰۴,۷۰۳مغان ,بذر سورگوم اسپیدفید

? با قیمت مناسب و کیفیت بالا ارسال به سراسر کشور

? برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت با شماره درج در آگهی تماس حاصل فرمایید .

*******************************************

عملیات کاشت ذرت:

در موقع کشت ذرت به فاکتورهایی از قبیل انتخاب بذر، تاریخ کاشت، عمق کاشت و تراکم علاوه بر تهیه بستر مناسب جهت کشت و حاصلخیزی خاک باید دقت نمود.

۱- انتخاب بذر :

در انتخاب بذر باید دقت کامل و لازم را مبذول داشت تا احتمال پوسیدگی بذور و حمله امراض قارچی کاهش یابد. معمولاً بذر ذرت را قبل از کاشت برای جلوگیری از حمله احتمالی قارچها با قارچ کشها ضد عفونی میکنند. درجه خلوص و قوه نامیه بذور هیبریدی که برای کشت ذرت مورد استفاده قرار میگیرد می بایست به ترتیب حداقل ۹۸ و ۹۰ درصد باشد. مناسبترین و بهترین رقمی که در حال حاضر می توان کشت نمود رقم سینگل کراس ۷۰۴ کیلوگرم می باشد. مقدار بذر مورد نیاز برای ذرت دانه ای ۲۵ -۲۰ کیلو گرم و برای ذرت علوفه ای ۳۰-۳۵ کیلو گرم است.

تاریخ کاشت ذرت:

زمان کاشت ذرت بر روی تاریخ رویش، تراکم، شادابی مزرعه، تاریخ ظهور اندامهای زایشی و گرده افشانی و زمان رسیدن تأثیر خواهد داشت. بنابراین زمان کاشت مناسب اهمیت ویژه ای در موفقیت کشت ذرت دارد. زمان کاشت ذرت موقعی شروع می گردد که درجه حرارت خاک در عمق کاشت در اوایل صبح ۱۰ درجه سانتیگراد و هوا رو به گرمی باشد. تاریخ کاشت ذرت بستگی به رقم (هیبرید) و کیفیت خاک دارد. تأخیر در کاشت ذرت سیلوئی نیز باعث کاهش تولید و پائین آمدن کیفیت علوفه خواهد گردید (کاهش تولید و پایین آمدن کیفیت علوفه به دلیل کاهش تولید بلال می باشد).

تراکم کاشت ذرت:

یکی از فاکتورهای مهم جهت بدست آوردن حداکثر تولید در زراعت ذرت انتخاب تراکم مناسب با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه و مشخصات ارقام کشت شده می باشد. واکنش ذرت نسبت به تراکم در مزرعه قویتر از واکنش سایر گیاهان وجینی است. تراکم مناسب در ذرت به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از نوع مصرف (ذرت دانهای – ذرت سیلوئی)، هیبرید، رطوبت خاک، حاصلخیزی زمین و شرایط اقلیمی منطقه است و ارقام هیبریدهای زودرس تراکم بیشتری را نسبت به ارقام دیررس تحمل می نمایند.

با افزایش تراکم تا حد معینی عملکرد محصول افزایش و بعد از آن کاهش می یابد ولی درصد بلال از کل تولید همزمان با افزایش تراکم کاهش می یابد، بنابراین باید توجه داشت که تراکمی را جهت ذرت سیلوئی انتخاب نمود که در آن مقدار بلال ها حداقل تولید باشد و بقیه ساقه و برگها باشد (بهترین کیفیت علوفه موقعی بدست می آید که محصول بلال و برگ و ساقه باشد). تراکم بوته های ذرت برای دانها ی ۶-۸ بوته در متر مربع و برای ذرت سیلوئی ۹-۱۲ بوته و بری ذرت علوفه ای معمولاً در یک متر مربع ۱۵-۲۰ گیاه در متر مربع می باشد.

عمق کاشت ذرت:

عمق کاشت بذور ذرت بسته به بافت خاک و رطوبت خاک متغیر است. عمق کاشت در اراضی با بافت ۵-۶ سانتی متر و در نواحی مرطوب با بافت سنگین تا متوسط که خیلی زود خشک می گردد ۸ سانتی متر می باشد. برای اینکه بتوان آب مورد نیاز جوانه زدن فراهم گردد. دانه ها باید در لایه های مرطوب خاک قرار بگیرند. عمق کاشت در اراضی خشک تا ۱۲ سانتیمتر میتواند افزایش یابد. رویش یکسان ذرت بستگی به یکسان بودن عمق کاشت دارد.

طریقه کاشت ذرت :

مرحله کاشت مزرعه ذرت از مهمترین فعالیت های زراعی برای دستیابی به حداکثر محصول است. بدیهی است که عملیات کاشت برای قرار دادن تعداد بذر در زیر خاک از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد، به همین دلیل باید دستگاه ردیفکار برای قرار دادن تعداد بذر مورد نظر در عمق مناسب و با فواصل منظم بر روی ردیف با دقت زیاد کالیبره شود. کاشت به دو صورت یا هیرم کاری است یا خشک کاری.

در روش هیرم کاری بهتر است ۷-۱۰ روز پیش از کشت زمین را آبیاری کرد تا علفهای هرز سبز شده را بتوان از بین برد، همچنین رطوبت در همه بخش های زمین برای سبز شدن بذر یکسان باشد. ولی در خشک کاری بعد از کاشت بذر بلافاصله آبیاری می شود.

عملیات برداشت ذرت:

برای برداشت محصول، رطوبت دانه باید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد باشد. اگر قرار باشد که محصول برداشت شده را مورد مصرف دام قرار دهند، ذرت را می توان با رطوبت ۲۵ تا ۲۸ درصد هم برداشت کرد. امروزه برداشت بلال را با دستگاه های بلال چین و همچنین جدا نمودن دانه های ذرت را از بلال، با دستگاه دانه کن انجام میدهند. دستگاه بلال چین، بلال ها را از بوته میچیند و غلاف های آن را جدا میکند.